Gareth Pugh

En av mina favoritdesigners är engelska Gareth Pugh. Han har som många andra underbara designers gått på skolan Central St Martins i London. ( Före detta studenter inkluderar Christopher Kane, Hussein Chalayan, Stella McCartney, Zac Posen, John Galliano och många, många fler.)



Hans avslutningskollektion 2003 blev mycket uppmärksammad, och moderedaktören på tidningen Dazed & Confused valde att sätta en av hans kreationer på omslaget.




Sedan dess har hans vackra plagg prytt många omslag.
Han är känd för sin helt galna stil som kan beskrivas som en blandning av Cybergoth, punk, minimalism, maximalism, futurism och haute couture. Han leker med former och proportioner och har plagg som är uppblåsbara, böjbara och ibland stenhårda. Superinspirerande!





I modevärlden är det många som får inspiration av Pughs fina kläder. Han syns ofta i tidningar som ID Magazine, S Magazine och POP. Det finns hur många coola editorials som helst med hans plagg, men jag har valt ut min favorit! Han har gjort skitnygga bilder tillsammans med fotografen Nick Knight för Dazed & Confused. Knight använder mycket effekter och photoshop för att skapa coola världar till sina photoshoots. Han har bland annat gjort Gwen Stefanis skiva Love Angel Music Baby. Det här projektet kallades "Elevation" och var med i tidningen i september 2008. Stilen på modellen Abbey Lee's hår och make-up skulle vara "warrior swamp girl". Knight's inspiration var att blanda Pughs otroligt rigida och skulpturala plagg med något väldigt mjukt, vått och organiskt. Väldigt vacker kontrast tycker jag!




Kommentarer
Postat av: Segerfalk

Grymmaste jag sett på länge!

2010-03-16 @ 23:17:40
URL: http://www.segerfalk.com
Postat av: Dyvecke

Eller hur! Så sjukt inspirerande med helt galna människor som do their thang!

2010-03-16 @ 23:23:26
URL: http://dyvecke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0